Bedrijven moeten BYOD wel faciliteren

Bij veel bedrijven speelt de vraag of Bring Your Own Device (BYOD) of Choose Your Own Device (CYOD) wel gefaciliteerd moet worden. Cees Quirijns van telecomoperator FirmTel is daar stellig in: de discussie is eigenlijk achterhaald. “Je kunt je medewerkers niet meer opleggen welke devices ze gebruiken.” Maar dan is natuurlijk de vraag: hoe ga je om met issues als security en support?

Bring Your Own Device is een tendens waar je volgens Cees Quirijns niet meer omheen kunt. “Het lijkt er vaak op dat bedrijven het niet willen toestaan en dat ook consultants er tegen zouden zijn vanwege zaken als security en support”, zo begint hij zijn verhaal. “Maar wist je dat bij 52 procent van de grote Europese bedrijven BYOD al heel gewoon is. En dan bedoel ik echt grote bedrijven, want bij de kleine ondernemingen is dat percentage nog veel hoger. Daar vinden werkgevers het vaak juist prettig dat iemand zijn eigen device meeneemt. Als we daarnaast naar Amerika kijken, dan is het percentage nog veel hoger. Dan moet je denken aan zo’n 80 procent. Je kunt mensen gewoon niet meer opleggen welk device ze moeten gebruiken. De eigen keuzevrijheid is de tendens en dat zullen bedrijven op een goede manier moeten faciliteren. Natuurlijk moeten ze dan wel zaken als security en support op een goede manier regelen.”

De juiste insteek
Maar hoe doe je dat dan in jouw visie? Cees Quirijns: “Je ziet nu veel te vaak ‘one size fits all’. Maar dat is in onze optiek niet de juiste insteek. Dan neemt bijvoorbeeld een medewerker zijn eigen iPhone mee en dan zet de werkgever er Mobile Device Management-software op waardoor die werkgever ineens alles met die telefoon kan doen. Kijk, zoiets kan een prima oplossing zijn wanneer security echt een belangrijk punt is, zoals bijvoorbeeld bij een politicus. Maar bij een vrachtwagen- of buschauffeur? Men moet zich echt afvragen of dat nou wel zo noodzakelijk is. Als FirmTel propageren wij juist differentiatie. Zoals je weet worden onze telecomdiensten door de IT-dienstverlener gedistribueerd en juist die dienstverlener is als geen ander in staat om per situatie een passende oplossing te bieden. Je moet je ook afvragen of je als bedrijf echt alles onder controle moet hebben. Als een medewerker zijn eigen telefoon meeneemt, dan is vaak het probleem dat er al een simkaart in zit. Verlaat de medewerker het bedrijf, dan gaan klanten hem bellen op het hun bekende nummer en dat is dus een privénummer en niet van het bedrijf!”

Hoe lossen jullie dat dan op? Cees Quirijns glimlacht: “Je moet als bedrijf gewoon zeggen: Prima, neem je eigen telefoon mee maar er gaat een simkaart van ons in. Dan kan je ook meteen, indien gewenst, de functionaliteiten van de telefooncentrale op de mobiele telefoon integreren. Je hebt als bedrijf één belang: het bereikbaar zijn van je organisatie. Het apparaat waarop is dan echt niet zo belangrijk. En het privénummer van de medewerker kan ook op onze simkaart gezet worden, dus ook daar is geen probleem meer. We hebben bovendien een functionele app waarmee de werknemer zelf kan bepalen met welk nummer hij uitbelt.”

Achterhaald
En Choose Your Own Device… hoe kijk je daar tegenaan? Cees Quirijns schudt het hoofd. “Eigenlijk is dat een achterhaalde discussie, gewoon omdat de omloopsnelheid van devices te hoog is. Geef nu als ondernemer iedereen een iPhone 5 maar als dan de 6 uitkomt, dan loop je weer achter. Ik heb het ook meegemaakt dat mensen een iPad van de zaak hadden en dat vervolgens de iPad Mini uitkwam. Die was veel praktischer en makkelijker mee te nemen, dus ging men die gebruiken. Kijk, men moet zich realiseren dat er een substantiële verandering heeft plaatsgevonden ten opzichte van 20 jaar geleden. Nu geven mensen hun eigen geld uit aan dat soort spullen. Ze krijgen het voor Sinterklaas of vinden het onder de kerstboom. De ‘consumerisation of IT’, om maar eens een mooie kreet te gebruiken. En dat is de reden dat ik eigenlijk niet in CYOD geloof. Je zegt dan als ondernemer dat je vier of vijf of zes toestellen hebt waarvoor je support verleent en waar de medewerker uit mag kiezen, maar dat is wat mij betreft geen vrijheid genoeg. Het toestel is essentieel in het leven van de medewerker; hij staat ermee op en gaat ermee naar bed. Dan moet je hem ook de volledige vrijheid bieden. Het enige voordeel van CYOD ten opzichte van BYOD is dat je de connectiviteit – en daar draait het tenslotte om – meelevert. Maar dat kan je dus ook op een andere manier doen door als bedrijf zelf de simkaart te leveren. En dan ben je weer bij BYOD. CYOD is dus een achterhaald verhaal.”

Beveiligen
Toch ben je er dan als ondernemer nog niet helemaal. Je zult toch ook zaken moeten beveiligen. “Dat is zeker zo”, erkent Quirijns. Maar de vraag is natuurlijk wel hoe ver je daarin moet gaan. Ik denk dat het zeker ook belangrijk is om daar heel goede afspraken over te maken. Inmiddels is er in de meeste personeelshandboeken eindelijk een passage opgenomen over het gebruik van internet en e-mail. Wat mij betreft moet dat ook gebeuren wanneer je met BYOD aan de slag gaat. Want je moet wel vastleggen wat jij als werkgever mag doen op het device dat eigendom is van de medewerker. Wij hebben daarom in samenwerking met een advocatenkantoor een BYOD-policy opgesteld voor onze resellers om richting het MKB aan te dragen als discussiestuk. En daar staan zaken in als wat de werkgever mag doen op het device, hoe je omgaat met de kosten van de connectiviteit et cetera. Wij leveren onze resellers dus de handvatten om met een goed onderbouwd verhaal bij hun klanten te komen en die klanten te faciliteren.”

Dit artikel werd gepubliceerd in Connexie. Tekst: Marco Mekenkamp.