FirmTel | Ziel in Mobiel

We brengen met Simmplicity de Ziel in Mobiel

FirmTel introduceert deze maand een nieuw platform: simmplicity.

Hiermee zijn IT-dienstverleners in staat om complete telecomdiensten vanuit de cloud te leveren aan zakelijke gebruikers. Uiteraard zijn traditionele VoiP-oplossingen via vaste IP-telefoons ook gewoon mogelijk via FirmTel’s platform, maar de focus ligt op mobiel via het GSM-netwerk.

We spreken met Cees Quirijns, CEO en mede-oprichter van FirmTel, in de lobby van een Amsterdams hotel. Naast het kopje cappuccino liggen twee smartphones en een ouderwetse Nokia 100. Quirijns: ” Ik wil je graag de oplossing van FirmTel even laten zien. Je eigen mobiel gedraagt zich als een vaste telefoon, inclusief telefooncentrale-functies, maar zit voortaan gewoon in je binnenzak. Zodat je overal professioneel bereikbaar bent en dus overal kunt werken. Zoals de ziel van een fles ervoor zorgt dat deze stevig staat op een onregelmatig oppervlak, zo brengen we met simmplicity de ziel in mobiel.”

Work Anywhere
Al snel wordt duidelijk dat de mobiele telefoons inderdaad onderdeel uitmaken van een telefooncentrale in de cloud. Wanneer ik naar een 020-nummer bel, gaan de drie mobiele telefoons over die voor me liggen. Quirijns beantwoordt het binnenkomende gesprek op de ouderwetse Nokia en verbindt het vervolgens door naar een van de smartphones. “Kijk, zónder applicatie op de mobiele telefoon en ook zónder internetconnectie”, vertelt Quirijns enthousiast. “Let wel: de connectie met de telefooncentrale vindt plaats over het GSM-netwerk en dus niet via Wifi of 3G. Daarom werkt het feitelijk altijd en overal, want in Nederland is er altijd een GSM-signaal.”

Richt FirmTel zich met deze dienst op Het Nieuwe Werken? Quirijns: “Wij richten ons op het Mobiele Werken. Dat is toch iets anders dan HNW, want dat laatste is nog vaak synoniem met thuiswerken. Het simpelweg verruilen van het bureau voor de keukentafel is niet persé vooruitgang. Het gaat erom dat je als onderneming optimaal bereikbaar bent: of je medewerkers nu op kantoor werken, onderweg of thuis zijn.”

Maar op kantoor zijn ze toch al goed bereikbaar? Daar is immers vaak een telefooncentrale aanwezig. Quirijns: “Dat zou je denken. Maar we hebben allemaal de ervaring dat de praktijk anders is. Medewerkers, zelfs op kantoor, zijn toch vaak slecht bereikbaar. Simpelweg omdat ze bijvoorbeeld niet achter hun bureau zitten. Een klant krijgt dan een collega aan de telefoon, die probeert door te verbinden naar een mobiel nummer, of meldt dat er later teruggebeld wordt. Vrij inefficiënt als je bedenkt dat die medewerker wél zijn mobiele telefoon bij zich heeft. De kans is namelijk groter dat hij eerder zijn portemonnee vergeet dan zijn mobiele telefoon.”

Mobiele telefooncentrale
In tegenstelling tot veel bestaande telefooncentrales en hosted voice oplossingen, kiest FirmTel er bewust voor om primair vanuit de mobiele telefoon te ontwikkelen. Quirijns: “Mobiele telefoons met de FirmTel-simkaart staan via het GSM-netwerk in verbinding met de telefooncentrale. Alle telefooncentralefuncties zijn daarmee continue beschikbaar op het mobiele toestel. Vaste telefoons kunnen desgewenst écht de deur uit.”

Op de vraag of vaste IP-telefoons niet langer gefaciliteerd worden door het platform van FirmTel, is Quirijns resoluut: “Vaste toestellen kunnen wel degelijk gebruikt worden op ons platform. Zo kun je bijvoorbeeld inloggen op een vast conferentietoestel, een receptiepost of een andere IP-telefoon. Ik zie echter niet in waarom het merendeel van de medewerkers dat zou willen of moeten, maar het kan wel. Extra voordeel is in dat geval dat medewerkers met hun mobiele telefoonnummer op zo’n vast toestel kunnen inloggen en dus met hun mobiel nummer op een IP-telefoon beschikbaar zijn, zonder dat een orgie van doorschakelingen is vereist. Dat is vooral handig in gevallen wanneer bijvoorbeeld van een vergadertelefoon gebruik gemaakt wordt.”

Quality of Service
In de markt horen wij regelmatig dat het lokale bedrijfsnetwerk tot problemen leidt bij hosted voice oplossingen. Hoe gaat FirmTel daar mee om? Quirijns: “Lokale netwerkproblemen, zoals het ontbreken van routers en switches die ‘Quality of Service’ ondersteunen, verkeerde instellingen op een firewall, of onvoldoende bandbreedte, zorgen nogal eens voor nare verrassingen. Dat is dus ook een van de belangrijkste redenen waarom wij niet van het internet afhankelijk zijn om connectie te maken met onze telefooncentrale, maar in plaats daarvan het GSM-signaal gebruiken. Lokale netwerkproblemen spelen dan geen rol meer. Dat is vooral voordelig voor ondernemers in het MKB omdat zij met onze oplossing dus ook geen dure, toegewijde, internetverbinding hoeven te hebben om hun telefonie te faciliteren.”

SENS en CARE
FirmTel biedt de oplossing aan in twee smaken: FirmTel SENS en FirmTel CARE. We vragen Quirijns om daar meer over te vertellen: “Ons vlaggenschip is FirmTel SENS. SENS biedt ondernemers een gebruiksvriendelijke telefooncentrale in de cloud die naadloos werkt met onze simkaarten en dus met elke mobiele telefoon. Met SENS kan de vaste en mobiele bereikbaarheid van een onderneming perfect worden ingeregeld. Bijvoorbeeld door die mobiele toestellen op te nemen in wachtrijen en huntgroepen die toegankelijk zijn via één centraal telefoonnummer op gezette tijden. Tegelijkertijd zijn medewerkers ook bereikbaar op hun mobiele nummer, zodat met één toestel de bereikbaarheid zowel zakelijk alsook privé wordt ingeregeld.

En wat voegt FirmTel CARE daaraan toe? Quirijns: “Met FirmTel CARE bieden wij een maatwerkoplossing voor uiteenlopende wensen. Geavanceerde telefooncentralefuncties, zoals het opnemen van gesprekken en complexe gespreksscenario’s, behoren tot de vele mogelijkheden. Ook kan in deze variant gebruik gemaakt worden van zogenoemde Private GSM: een intern GSM-netwerk op locatie waardoor de dekking van het mobiele netwerk wordt bevorderd en significant op kosten kan worden bespaard.”

Tarieven
Over kosten gesproken: hoe zit het prijsmodel van FirmTel in elkaar? Quirijns: “Wij bieden FirmTel SENS aan vanaf €14.75 per gebruiker per maand. Aanvangsinvesteringen zijn er niet. De gesprekskosten zijn zonder meer uiterst competitief, omdat we met ons platform, op de achtergrond en dus ongemerkt, gebruik maken van het routeren van gesprekken over VoiP. Daardoor bieden we ook kostenvriendelijke oplossingen voor ondernemingen die regelmatig naar het buitenland bellen. Zo geldt er hetzelfde tarief voor bellen naar Nederlandse nummers én naar die van onze Top 10 handelspartners. Ook bieden we een onbeperkt-variant aan die voor bepaalde ondernemingen interessant kan zijn.”

Dit artikel verschijnt op 24 juli 2013 in Connexie.