Een brug tussen IT en telecom

Een brug tussen IT en telecom

Vroeger had je twee werelden: de IT-wereld en de telecomwereld. Als ondernemer nam je telecomdiensten van een telecomaanbieder af en it-diensten van een it-dienstverlener. Ook binnen je organisatie werden IT en telecom door verschillende afdelingen – respectievelijk de facilitaire afdeling en de IT-afdeling – geregeld. Volgens Cees Quirijns is het tijd dat daar verandering in komt.

Met FirmTel zet hij een belangrijke eerste stap. Hij legt uit waarom hij denkt dat telecom een integraal onderdeel gaat worden van zakelijke IT en de IT-afdeling straks dus niet alleen meer over computersystemen gaat, maar ook over alles wat met mobiele telefonie te maken heeft.

‘We hebben te maken met een veranderende markt. Mensen kopen tegenwoordig vrijwel allemaal eigen smartphones en tablets waarmee ze ook op kantoor willen werken. Het bedrijf dicteert niet langer met welke apparatuur er gewerkt wordt en met de opkomst van mobiele devices, zoals tablets, wordt de werkplek van de toekomst een mobiele werkplek.’

De consequentie van die trend is wel dat de ondernemer zijn zaken op het gebied van veiligheid, support en ondersteuning goed geregeld moet hebben. En hij moet de juiste connectiviteit in handen hebben. Cees: ‘Op dit moment heeft hij goede mogelijkheden beschikbaar om de desktops en servers te (laten) beheren. Wat veel ondernemers echter nog niet hebben geregeld, is toegang tot mobiele connectiviteit én controle over mobiele apparaten, laat staan een integratie met hun bestaande systemen.

Dat is precies wat wij hen bieden samen met onze solution partners: IT-dienstverleners die het IT-beheer al verzorgen bij die ondernemers. De meeste ondernemers worden niet vrolijk van traditionele telecombedrijven en hun veelal onpersoonlijke houding. Een belangrijke service-innovatie in ons model is het aanspreekpunt lokaal maken, bij de IT-dienstverlener. Die heeft al contact met het MKB- bedrijf waar hij alle technologische zaken regelt. De ondernemer kan dus vanaf nu met vragen of mobiele problemen terecht bij zijn vertrouwde dienstverlener. Een verademing voor ondernemers die niet langer met ingewikkelde callcenters contact hoeven op te nemen.’

Productiviteit en klanttevredenheid

De toenemende mobiliteitsbehoefte heeft overigens niet alleen te maken met de Bring Your Own Device (BYOD)-trend. Cees noemt nog twee andere redenen waarom steeds meer ondernemers het mobiele werken gaan faciliteren. ‘Ten eerste worden mobiele devices ingezet om personeel productiever te maken door ze de mogelijkheid te bieden overal en altijd te werken. Ten tweede draagt mobiliteit bij aan de klanttevredenheid, je kunt immers veel sneller op klantvragen reageren.’ Dat betekent wel dat het gefaciliteerd moet worden, want je medewerker een iPad en mobiel verstrekken betekent nog niet automatisch dat die ook productiever wordt. ‘Wat je vooral nodig hebt is toegang tot netwerkbronnen en bedrijfsdata. Dat is niet alleen noodzakelijk voor een verbetering van de productiviteit, maar ook voor een betere klanttevredenheid. Het heeft niet zoveel zin als je een klant wel te woord kunt staan, maar geen antwoorden kunt geven op de vragen omdat je geen toegang hebt tot het CRM-systeem.

Ik zeg altijd: “als je een platte connectiviteit wilt, kun je op elke hoek van de straat terecht, maar als je een slimme sim wilt die integreert met bestaande systemen, dan moet je bij iemand zijn die kennis heeft over de infrastructuur van jouw bedrijf”. De IT-dienstverleners dus, via wie wij leveren.’ Tot op heden zijn er nog geen andere partijen die dergelijke diensten via het IT-dienstverlenerskanaal aanbieden. Daarvoor is de kloof tussen telecom en IT nog te diep.

‘Op termijn zal iedereen wel gaan inzien dat IT en mobiel niet meer uit elkaar te halen zijn’, denkt Cees. ‘Er zullen steeds meer integratietrajecten gestart worden door telecomaanbieders die hun route zoeken in het IT- domein.’ Maar ook als dat het geval is heeft FirmTel nog genoeg in huis waarmee het zich onderscheidt. Er is namelijk nog een ander belangrijk unique selling point van FirmTel als de mobiele operator voor de zakelijke gebruiker, vertelt hij. ‘Een ander onderdeel waar wij ons mee onderscheiden zijn onze abonnementen. Wij denken dat er teveel langetermijncontracten worden afgesloten. Dat doen wij niet, wij hanteren het flexibele model: elk abonnement is per dag opzegbaar. Juist in de huidige economische omstandigheden is het niet wenselijk om aan lange contracten vast te zitten. We zien daarin een niche in de markt, er is geen andere aanbieder die dit soort diensten in zijn portefeuille heeft.’

FirmTel zit niet stil: er staat heel wat op het programma voor het komende jaar. ‘Een van onze grootste focuspunten is het samenbrengen van vaste en mobiele telefonie. We zien dat de mobiele telefonie eigenlijk nog heel onvolwassen is. Het ontbreekt aan heel veel functionaliteit die de vaste variant al sinds jaar en dag heeft. Telefooncentralefunctionaliteit bijvoorbeeld. De reden dat wij allemaal nog een vast toestel hebben op kantoor, is omdat we als organisatie bereikbaar willen zijn op één centraal nummer, dat er vijf telefoons afgaan als een afdeling bereikt moet worden en de juiste persoon de klant te spreken krijgt. Wij stellen dat soort functionaliteit ook binnen de mobiele telefonie beschikbaar. Met andere woorden: we combineren de voordelen van vast met de flexibiliteit van mobiel.’

Een ander belangrijk onderdeel voor dit jaar heeft te maken met de integratie in IT-systemen. ‘Op dit moment hebben we te maken met een markt die gedreven wordt door verschillende zogenaamde puntoplossingen’, legt Cees uit. ‘Je kunt bijvoorbeeld sim-kaarten monitoren via de ene portal, servers via de portal van een andere software-aanbieder en mobiele devices via weer een andere portal van een derde aanbieder. FirmTel integreert met de bestaande systemen zodat je één scherm kunt gebruiken voor het managen van al je beheertaken.’

Dit artikel verscheen ook in Winmagpro.