FirmTel | Telecom kan wat van IT leren

Telecom kan wat van IT leren

Telecom kan wat van IT leren

De vooruitzichten voor de (mobiele) telecommarkt zijn niet geheel rooskleurig. Tomi Ahonen becijfert de piek in tradionele spraakdiensten in 2012/13 en voorziet voor 2014, maar ook daarna, afnemende inkomsten uit voice en sms-verkeer. Gelukkig wordt dat wel (deels) gecompenseerd door de sterk groeiende inkomsten uit mobiele data (+20%) .

Maar wacht, hebben we niet al niet eens eerder gezien? Volgens mij wel, maar toen heette het nog vaste telefonie en internet. Er werd steeds minder vast gebeld, maar iedereen wilde wel een (kabel)internetconnectie. Dat was dus kassa. Maar niet voor lang.

Mijn conclusie: iets soortgelijks zullen we komende jaren in mobiele data zien voltrekken. De groei van mobiele data-inkomsten zal (snel) gaan aftoppen naarmate de markt meer verzadigd raakt.  Zeker als er vanuit de operators slechts doorgeconcurreerd wordt op prijs voor de ‘domme pijp’ die ze leveren.

Nu wordt er al jaren geroepen dat telecommers meer toegevoegde waarde diensten zouden moeten leveren, in plaats van basale connectiviteit. 2014 zal het jaar zijn wanneer dit ook voor het eerst pijnlijk duidelijk wordt. Des te meer wanneer IT-diensten met toegevoegde waarde zich wél kunnen verheugen op aanzienlijke -en brede- groei.

Volgens IDC moeten we in 2014 binnen het IT-landschap namelijk rekening houden met tenminste vier belangrijke groeimarkten. Een: mobile computing (+18%). Twee: cloud services (+25%). Drie: big data (+30%) en vier: social networking (+50%).  IDC verwacht bovendien dat deze trends volgend jaar verantwoordelijk zullen zijn voor 90% van de groei in IT-budgetten, welke uberhaupt gemiddeld 5% hoger zullen liggen dan in 2013.

Met andere woorden: de markt gaat steeds minder betalen voor de domme pijp, maar steeds meer voor de slimme toepassing.

Innovatie in telecom is daarom hard nodig. En dan bedoel ik niet een innovatief prijsplan, maar telecomdiensten die het leven van consumenten en zakelijke gebruikers bijvoorbeeld makkelijker en leuker maken.  Diensten die er écht toe doen en dus ook niet zomaar vervangbaar zijn.

Inmiddels zijn er verschillende bewegingen in gang gezet die daar aan voldoen. Denk bijvoorbeeld aan vast-mobiel koppelingen en unified communications. Wat telecommers echter maar moeilijk lijken te begrijpen is dat zijzelf niet het beste geoutilieerd zijn om die inovatie te bewerkstelligen. Maar dat zij daarvoor veel beter een eco-systeem van individuen en partijen kunnen faciliteren.  Zoals Apple doet met zijn appstore, Google met Android en Salesforce met force.com.

Dat is volgens mij wat telecom van IT kan leren: innoveren door samen te werken. Open systemen en standaarden zijn daarbij even essentieel als het delen van inkomsten met het ecosysteem. Wie in 2014 niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen. 

Dit artikel verscheen in Connexie.